Gdańsk – miasto hanzeatyckie

Naszą wycieczkę do Gdańska, trwającą cztery dni, podzieliliśmy tematycznie. Pierwszego dnia, we wtorek, zajmowaliśmy się zabytkami kultury mieszczańskiej. Byliśmy na Długim Targu, gdzie odwiedziliśmy Dwór Artusa, kiedyś miejsce spotkań kupców, oraz Ratusz Miasta, w którym mieści się Muzeum Historyczne Gdańska. Następnie na ulicy Długiej zobaczyliśmy, jak w ówczesnych czasach żyło bogate mieszczaństwo. Zwiedziliśmy tam Dom Uphagena oraz Ferberów. Na koniec byliśmy również w Kościele Mariackim, który słynie ze swojej wielkości.

W środę zajęliśmy się żeglugą, która w hanzie odgrywała bardzo ważną rolę. Na początek udaliśmy się do Ośrodka Kultury Morskiej,  w którym zaplanowaną mieliśmy lekcję na temat komunikacji morskiej.  Resztę dnia spędziliśmy w Gdyni. Byliśmy tam na żaglowcu szkolnym „Dar Pomorza” oraz na plaży.

W czwartek  naszym tematem przewodnim był handel. Mieliśmy okazję zobaczyć obraz Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny” w Muzeum Narodowym. Tego dnia udaliśmy się również na pierwszy zbudowany w Polsce po II wojnie światowej statek- „Sołdek”, na którym zaplanowaną mieliśmy grę. Na koniec poświęciliśmy czas na oglądanie dawnych targów oraz ulic powiązanych z kupiectwem.

Ostatni dzień zleciał bardzo szybko.  Rano popłynęliśmy „Czarną Perłą” na Westerplatte- miejsce, które jest symbolem wybuchu II wojny światowej. Po rejsie powrotnym udaliśmy się do „Żurawia”, niegdyś spełniającego funkcję dźwigu portowego. Około popołudnia wróciliśmy do wspólnego hostelu po bagaże i wyruszyliśmy w drogę do Warszawy.