Wydarzenia 2013/14

Obchody Święta Niepodległości 2014

W naszym Gimnazjum nietypowo obchodziliśmy Święto Niepodległości. Uczniowie  w małych pięcioosobowych grupach poszli do różnych instytucji, które robią coś dobrego dla Polski i Polaków. Miejsca przez nas wybrane nie zawsze były oczywiste i "na pierwszy rzut oka" nie wszystkie kojarzyły się z patriotyzmem. Poznaliśmy Bank Żywności, Fundację św. Jana Jerozolimskiego, jadłodajnię Kisz-Misz, Academię Iuris, Fundację Kapucyńską, "Wolne Lektury", Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundację na Rzecz Utrzymania Spuścizny po Stefanie Żeromskim, "Masę Krytyczną", Ukraiński Nowy Świat, Siostry Franciszkanki Maryi pracujące na misjach. 

Czytaj więcej...

Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego - rok szkolny 2014/2015

Szanowni Państwo,
miło mi poinformować, że JEREMI DEMIAŃCZUK przeszedł do drugiego etapu konkursu "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 972-1514. Od Cedyni do Orszy".

Małgorzata Zielińska

 


 

Dzikie góry Rumunii

Udało się!

Zapakowawszy samochód po dach (głównie makaronem) TurKoło pojechało do Rumunii.

A tam - same góry! Najpierw przemierzaliśmy wąwozy, ponory i aveny w górach Bihor. Dzicz tam i pustka, ludzi niewiele, a szlaki piękne i strome. Potem zmierzyliśmy się z Transylwanią, gdzie wampirów dawno już nie ma i gdzie przekonaliśmy się, że choć odwiedzaliśmy naszych południowych sąsiadów, pamiatki i tak będą z Chin. Za następnym zakrętem czekały już na nas Góry Fogaraskie, o szczytach chmur sięgajacych. Mgły wypływały z jeziora o mrocznej wodzie, co dawało początek wodospadom, spływającym po skałach setki metrów niżej.

W górach Huszmusz zbieraliśmy kwiaty, podążaliśmy po tropach niedźwiedzia i podziwialiśmy białe ściany wąwozu Bicaz i rude wody Czerwonego Jeziora. Wreszcie przejechawszy góry Maramureszu, wędrowaliśmy wśród łagodnych pagórków Bukowiny, podziwiając malowane monastery i najweselszy cmentarz na świecie.

Marzymy juz o nowej wyprawie - kierunek: MORZE WATTÓW!

 

Czytaj więcej...

Konkursy przedmiotowe

UWAGA!

Uczniów zainteresowanych kuratoryjnymi konkursami przedmiotowymi zapraszamy do zajrzenia na stronę Mazowieckich Talentów, gdzie już teraz można poznać projekty programów merytorycznych konkursów na rok 2014/2015!


 

WAKACJE!

Drodzy Uczniowie, szanowni Państwo!

W piątek 27 czerwca zakończyliśmy rok szkolny Mszą Św. z pięknym kazaniem ks. proboszcza Jana Konarskiego, apelem, na którym wystapili uczniowie wyróżnieni za świetne wyniki w nauce i wzorowe zachowanie oraz spotkaniami w klasach - niektóre przeciągnęły się prawie do 14!

Dziekujemy bardzo za wspólnie spędzony rok szkolny, za wszystkie dobre słowa i gesty.

 

Życzymy cudownych wakacji!


Nagrody na koniec roku

Wczoraj, 25 czerwca, w naszym gimnazjum odbył się apel, na którym  uczniowie z najwyższą średnią otrzymali nagrody za swoja ciężką pracę.

Poza tym nagrodzeni zostali Ci, którzy uzyskali  wyróżnienia w konkursie języka angielskiego ENGLISH ACE 2014 i Międzynarodowym Konkursie Matematycznym „Kangur”.

Słodkie wyróżnienia zostały  przyznane osobom, które miały 100% frekwencję lub/i nigdy się nie spóźniały lub/i nigdy nie dostały punktów ujemnych z zachowania lub/i  uzyskały największą liczbę punktów dodatnich.

Doceniliśmy też uczniów, którzy w roku szkolnym 2013/2014 zaangażowani byli w stały wolontariat na rzecz świetlicy Caritasu albo przedszkola integeacyjnego.

 

Serdecznie gratulujemy: Bogdanowi Białkowi, Zuzannie Zielińskiej, Małgosi Zawadzkiej, Marysi Miron, Olafowi Dąbrowskiemu, Mateuszowi Goebelowi, Jerzemu Traczyńskiemu, Jeremiemu Demiańczukowi, Łukaszowi Niemotce, Bartkowi Bergerowi, Martynie Cyganek, Alanowi Żaczkowi, Agacie Wolfowicz, Julii Grochulskiej, Amelii Kucińskiej, Piotrkowi Rzepeckiemu, Antkowi Rzepce, Ani Szyszko, Hani Wiercińskiej, Marcie Boj, Karolinie Lehmann, Basi Stypule, Maćkowi Szulcowi, Emilce Hołody, Szymonowi Oktabie i Natalce Michałowskiej.

 


 

Dzień Patrona i spotkanie z absolwentami

W tym roku Dzień Patrona w nasej szkole podstawowej miał nietypowy przebieg 016

Uczniowie uświadomili sobie, że nasza szkoła ma już prawie ćwierć wieku, a  15 lat temu, gdy zreformowano szkolnictwo, powstało nasze gimnazjum. 

Do każdej klasy 4-6 przyszedł zaproszony absolwent naszego gimnazjum, czasami nawet dwóch! Wśród zaproszonych gości były panie: prawnik, żeglarka, studentka skandynawistyki, magister iberystyki, stypendystka Rotary Youth Exchange i panowie: ornitolog, inżynier, nauczyciel oraz znawca bezpieczeństwa narodowego. Opowiadali uczniom o swoich latach młodości spędzonych w naszej szkole i gimnazjum. Okazało się, że wydarzeniem, które najmilej wspominają jest biologiczny wyjazd naukowy do Machnacza. 

Czytaj więcej...

Uroczysty Dzień Patrona

ksiadz4 czerwca obchodziliśmy w naszym gimnazjum Dzień Patrona. Tym razem miał on szczególnie uroczysty charakter, ponieważ odsłonięte zostało popiersie księdza Jana Twardowskiego.

Odsłonięcia popiersia dokonała Prezes Stowarzyszenia Przymierze Rodzin, Pani Izabela Dzieduszycka. Księdza Jana wspominali Jego przyjaciele - autorka popiersia, pani Maryna Szolosi, aktor Maciej Rayzacher i pani Anna Kalinowska, autorka książki "Łaskotani chrabąszcza wąsami".

Uczniowie recytowali wiersze ks. Twardowskiego, przeplatane zachwycającą grą na harfie Magdy Koziej. Na koniec wystąpił szkolny zespół rockowy Death Przymierzoband

Całość zakończyły rozmowy przy pięknie (i obficie) zastawionych stołach.

 

Czytaj więcej...

Piknik Naukowy 2014

Udało się!piknik

Już po raz czwarty nasz szkoła miała własne stoisko na 18. Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. 

Pomimo tego, że dzień wcześniej wróciliśmy z zielonych szkół, nikt nie zawiódł. Dzięki temu na naszym stoisku ciągle coiś się działo. Były doświadczenia chemiczne, które pod kierunkiem Pani Katarzyny Murzyn zamieniały się w pokaz iście magicznych sztuczek; była kuchnia historyczna - i choć ze względów bezpieczeństwa nie pozwolono nam gotować, przyrządziliśmy ser na sposób średniowieczny, renesansową sałatkę i uraczyliśmy gości daniami kuchni...wojskowej - z prawdziwej polowej racji żywnościowej polskiej armii. 

pikPokazywaliśmy, jak w miedzianej rurze czas zwalnia - wrzucony do niej magnes spadał bardzo wolno. Czary? Nie! Pole elektromagnetyczne!

Dla młodszych dzieci przygowowaliśmy zagadki i rebusy związane z czasem - taki był bowiem motyw przewodni tegorocznego Pikniku. Ściany ozdobiliśmy wystawą banknotów z różnych krajów, które ilustrowały nierzadko burzliwą ich historię - i przez niemal osiem godzin goście odwiedzali nas licznie.

 

 

Czytaj więcej...

SZKOŁY WIOSENNE

Ostatni tydzień maja spędziliśmy na zielonych szkołach. Spakowaliśmy plecaki i rozjechaliśmy się po różnych stronach świata.

Klasa 1a eksplorowała jaskinie i ruiny zamków na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Klasa 1b dotarła na kraniec Polski, do Kotliny Kłodzkiej, by tam poszukiwać uranu i złota, wspinać się na skały i zwiedzać podziemia twierdzy Kłodzko. Klasa 2 przepłynęła kilkadziesiąt kilometrów dziką rzeką Rospudą, zaś klasa trzecia była w Londynie. Wszystcy wrócili zadowoleni i pełni wrażeń, choć pogoda nie wszystkim sprzyjała.

Zapraszamy na relacje z wypraw!


DZIKA KLASA NA DZIKIEJ RZECE

...czyli spływ kajakowy klasy 2.

W tym roku postanowiliśmy odejść od "uświęconej" gimnazjalnej tradycji i miast Czarnej Hańczy wybraliśmy Rospudę.

I dobrze.

Od samego początku, od Szafranek, porwał nas nurt wartki i dziki, ciskał na zapory z powalonych drzew i zatopione kamienie. Kajaki co i raz szorowały dnem po żwirze albo wbijały się dziobami w trzciny, obracały się, narowiły, stawały w poprzek rzeki. Nie mogliśmy narzekać na nudę - a to trzeba było przeciągać łódkę po zaporach z pni, to znów szybko chować się, by głową nie uderzyć w drzewo czy niski mostek.rospuda

Towarzyszyły nam nurogęsi, łabędzie, trzciniaki, wielkie kępy żółtych kosaćców i rozłożyste liście barszczu - przyroda Doliny Rospudy jest zachwycająca.

Wieczorami stawaliśmy na popas na kempingach, które oferowały mam różne atrakcje - niektóre trawę po pas (gra w piłkę nabierała wtedy nowego wymiaru), a to równiutko wykoszony trawniczek i eleganckie miejsce na ognisko.

Trzeciego dnia załamała się pogoda, na szczęście nie mówimy tu o naszej pogodzie ducha. Zrobiło się zimno, co szczególnie dokuczliwe było w nocy, dlatego dwie noce spędziliśmy w domkach. Po prawdzie jedne z nich tym się różniły od namiotów, że były z drewna. Poza tym w środku było równie rześko...

Na koniec zafundowaliśmy sobie saunę, by choć raz rozgrzać się porządnie. 

Czytaj więcej...

Klasa 1b w Kotlinie Kłodzkiej

PONIEDZIAŁEK 

Rano spotkaliśmy się pod naszym gimnazjum. Jedni z uczniów przyszli z rodzicami, a drudzy sami. Kiedy już pożegnaliśmy się i autokar był gotowy, udaliśmy się w podróż. Droga mijała dobrze, wszędzie słychać było śmiechy, dziki rap (puszczany głównie z tylnych siedzeń), ale i pojękiwanie jednego z kolegów.

klodzkoJechaliśmy trochę długo – mniej więcej sześć godzin. Kiedy już dotarliśmy na miejsce, okazało się (ku naszemu wielkiemu zdziwieniu), że będziemy nocować w bazie ZHP. Po wielu przepychankach i negocjacjach ulokowaliśmy się w pokojach. Przypomniało mi się, że mam schowane rękawice bokserskie w tylnej kieszeni plecaka, więc zaczęliśmy się bić, skore je znalazłem, a nie mieliśmy nic innego do roboty.

Już po kilku pojedynkach wszystkich bolały głowy od uderzeń, więc nasze wspaniałe wychowawczynie zdecydowały się na spacer do sklepu (najbliższy prawie 3 km od nas…). Podczas drogi zobaczyliśmy wiele kapliczek małych i dużych. Zrobiliśmy sobie wiele zdjęć i ogólnie przechadzka miło minęła. Wstąpiliśmy jeszcze do kościoła i oglądaliśmy różne nagrobki. Pod koniec dnia zjedliśmy kolację, umyliśmy się i poszliśmy spać. 

Janek

Czytaj więcej...

Warsztaty "Archipelag Skarbów"

W dniach 22-23 maja odbyły się w naszym Gimnazjum warsztaty w ramach programu ARCHIPELAG SKARBÓW. W programie warsztatów znalazły się zajęcia dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

Dotyczyły one zdrowego i mądrego trybu życia. Młodzież zachęcana była "do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii i do czekania z seksem aż do małżeństwa.  

W trakcie dwóch dni warsztatów przekazywana jest wiedza o miłości, seksualności, budowaniu relacji opartych na zaufaniu i szacunku. Uczymy młodzież jak radzić sobie z „tygrysami”, które mieszkają w „dżungli”, jaką jest wnętrze człowieka. Dajemy młodym konkretne wskazówki, jak radzić sobie z pobudzeniem seksualnym, zakochaniem (które jest piękne, ale bywa ślepe), ze złością i gniewem. Zachęcamy młodzież do korzystania z tych wskazówek, trenowania własnej siły charakteru. Wiemy z naszych badań, że prawie każdy uczestnik programu wykorzystuje co najmniej jedną wskazówkę już w dniu warsztatów!

W ramach programu wyjaśniamy młodzieży najważniejsze prawa rządzące miłością. Omawiamy też problemy takie jak uzależnienie od seksu i pornografii oraz mechanizmy związane z uzależnieniem od alkoholu i narkotyków. Wszystkie te tematy są poruszane z dużą delikatnością i powagą, tak, by nie zranić tych, którzy mają takie doświadczenia, a zarazem przestrzec tych, którzy ich jeszcze nie mają.

Ważnym aspektem programu jest trening asertywności, w którym uczestnicy mogą ćwiczyć umiejętność przeciwstawiania się negatywnej presji rówieśników".

Więcej informacji można znależć tu : http://www.program.archipelagskarbow.eu/

Czytaj więcej...

KLASA III W LABORATORIUM FIRMY BAYER

baylab8.05. 2014 r. klasa III uczestniczyła w warsztatach, zorganizowanych przez firmę Bayer, pt. "Zupa, pompa i odrobina hydrauliki, czyli krew, serce i krążenie".Teraz układ krwionośny nie ma dla nas żadnych tajemnic!

 

 

Czytaj więcej...

Dzień Patrona

Szanowni Państwo, 

w imieniu Dyrekcji, Nauczycieli i Uczniów naszego Gimnazjum serdecznie zapraszamy na uroczyste odsłonięcie popiersia ks. Jana Twardowskiego. Wydarzenie będzie miało miejsce 4.06.2014 roku.

 

Harmonogram uroczystości:

09:00 - 10:00

Poetycki slam i akcja wywieszenia liści-poezji w zielonych miejscach wokół naszej szkoły 

10:00 - 12:00

Przedstawienie sylwetki Księdza – Janek Czechowicz, Martyna Cyganek, Jerzy Traczyński, Zuzia Zielińska

Recytacja wierszy w wykonaniu Janka Sawickiego, Alana Żaczka, Janka Gradonia, Amelki i Basi Stypuły

Odsłonięcie popiersia Księdza Jana Twardowskiego przez honorowych gości

Wspomnienia o księdzu Janie – Anna Kalinowska i Maciej Rayzacher

Występ muzyczny – Magda Koziej, Christian Pulawski i zespół szkolny Death Przymierzoband

 12.00-12.30

Poczęstunek


 

Czesne od nowego roku szkolnego

Szanowni Państwo,

od nowego roku szkolnego czesne w naszej szkole będzie wynosiło 960 zł miesięcznie przy płatności
w 12 ratach (Uchwała nr 10 Prezydium Zarządu Przymierza Rodzin z dnia 22 maja).

                                                                                                    Marzanna Rymsza-Leociak

                                                                                                              Dyrektor szkoły


Ekipa naszych Szkół w finale konkursu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Szanowni Państwo,

ekipa filmowa z naszego Gimnazjum (a właściwie obu Szkół - Gimnazjum i Szkoły Podstawowej, bo to nasi absolwenci) bierze od początku roku szkolnego udział w ogólnopolskim konkursie filmowym "Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej".

Bogdan, Olaf i Jasiek - ekipa 42 Warszawa - dotarli do finału konkursu (na 48 ekip z liceów i (zaledwie kilku) gimnazjów z całej Polski do finału dotarło tylko 12 drużyn).

Od dziś do 28 maja trwa głosowanie na najlepszy film w kategorii amatorskiej. System głosowania wygląda tak, że na poszczególne produkcje mogą głosować wszyscy chętni, bez ograniczeń w rodzaju rejestracji w systemie (z jednego komputera można zagłosować tylko raz). Siłą rzeczy reprezentanci dużych szkół mają większe szanse - liczniejsze grono kolegów.

Mam ogromną prośbę - wspomóżmy naszych reprezentantów!

Aby zagłosować należy wejść na stronę http://www.filmnahoryzoncie.com.pl/ i tam na samym początku jest dział "Projekty filmowe ukończone!".

Pod zdjęciem jest tekst: "Zachęcamy również do głosowania zarówno na filmy z wersji BASIC jak i z wersji PRO, które można znaleźć można tutaj i tutaj" - (ekipa 42 Warszawa, film  w wersji BASIC). Tam wystarczy kliknąć na pierwsze słowo "tutaj"  w ostatnim zdaniu i otwiera się szablon głosowania.

Dziękujemy za głosy!


Bagno wciąga, czyli Machnacz 2014

Machnacz.

Tyle już słów napisaliśmy o tym miejscu, a przecież co roku można opowiadać nowe historie. Wszystko przecież zależy od ludzi, którzy tam jadą, od pogody, od poziomu wody w bagnie (tak, to też ma znaczenie:), od komarów...DSC03463

DSC03415Pogoda była w tym roku dla nas niezwykle łaskawa. W czasie całodziennej wycieczki słońce świeciło na tyle, by było ciepło, ale nie upalnie, za to przez następne dwa dni suszyło nasze ubranie i buty z wielkim zapałem.

Tropem bobra i dzika przemierzaliśmy kolejno mszar, bór, ols, grąd i łęg, poznając zamieszujące je rośliny i zwierzęta. W mszarze znaleźliśmy jelenie poroże. W borze kopaliśmy dół, odkrywając geologiczną przeszłość tego miejsca. Wyszedłszy z olsu, rozpaliliśmy na pozostałościach rampy kolejowej ognisko i upiekliśmy kiełbasę z czosnkiem niedźwiedzim, który porasta grąd po horyzont. W łęgu wreszcie zapalaliśmy błędne ogniki wydobywających się z błot pęcherzyków metanu.

DSC04157Następnego dnia, choć słońce i rozwieszony przed domem hamak kusiły, każdy uczciwie i z zapałem wypełniał swoje obowiązki, dzięki czemu popołudniowe prezentacje były bardzo dobre, podobnie jak przygotowany na późną kolację przekładaniec kapuściany na żółto.

 

 


Czytaj więcej...

Egzaminy klasy III

Klasa trzecia już po egzaminach.

Wszyscy zdali:) A jak? Okaże się 18 czerwca. Teraz pozostała walka o stopnie, żeby nie uciekły wymarzone licea.



 

BIOLOGICZNY OBÓZ NAUKOWY W MACHNACZU

W 2012 roku pracownicy Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych pisali: „Najtrudniejszą umiejętnością dla gimnazjalistów przystępujących w tym roku do egzaminu okazało się planowanie doświadczeń oraz formułowanie lub ocena wniosków na podstawie otrzymanych wyników. (…)  Zasadniczą trudność sprawiało też przetwarzanie zdobytych informacji, niezbędne do oceny poprawności stwierdzeń, wniosków czy hipotez.

Nadal rozumowanie oraz argumentowanie to umiejętności trudne dla gimnazjalistów – nie potrafią oni:mach1

a) dokonać oceny podanych stwierdzeń w odniesieniu do określonych sytuacji (weryfikacja hipotezy badawczej),

b) zastosować wiedzy w sytuacjach wymagających wyjaśnienia zjawisk czy zależności przyczynowo-skutkowych między faktami lub zjawiskami”.

My chcemy, aby nasi gimnazjaliści posiadali takie umiejętności praktyczne. Dlatego podczas BIOLOGICZNEGO OBOZU NAUKOWEGO W MACHNACZU każdy uczestnik będzie mógł poćwiczyć umiejętności niezbędne młodym naukowcom:

mach2          Analizę czyli  wyodrębnianie elementów ze złożonej całości lub określanie cech

          Syntezę czyli łączenie określonych elementów w całość

          Abstrahowanie czyli operowanie wybranymi cechami obiektów lub zjawisk z pominięciem pozostałych

          Uogólnianie czyli poszukiwanie w obiektach lub zjawiskach cech wspólnych i łączenie ich

          Porównywanie czyli zestawianie obiektów lub zjawisk w celu wykrycia różnic i podobieństw


A TO WSZYSTKO W PIĘKNYCH OKOLICZNOŚCIACH PRZYRODY….

Poza tym będzie możliwość nauczenia się:

- współpracy w grupie,

-  rozwiązywania problemów w twórczy sposób,

-  formułowania celów,mach4

 planowania i organizowania własnej pracy,

-  korzystania z różnych źródeł informacji,

-  selekcji i przetwarzania informacji z punktu widzenia celów projektu,

-  integrowania wiedzy z różnych przedmiotów nauczania,

-  zapisywania i prezentowania zebranych materiałów,

-  przygotowania i praktykowania wystąpień publicznych,

-  formułowania i wyrażania swoich opinii,

-  słuchania poglądów wyrażanych przez innych,

-  rozwiązywania konfliktów,

-  stosowania technik decyzyjnych,

-  dokonywania samooceny swojej pracy,

 samodzielnego i zespołowego uczenia się.

UWAGA – BAGNO WCIĄGA…

 


 

Średniowieczny port@l

Dzięki otwartej na nowo galerii sztuki średniowiecznej w Muzeum Narodowym, klasa Ib mogła przyjrzeć się temu, co było ważne dla ludzi żyjących ponad 600 lat temu.

Okazało się, że piętnastowieczny ideał kobiecy  - wysokiej, długonogiej blondynki z długimi falami loków, jakoś blisko przypomina to, co współcześnie oglądamy w plotkarskich gazetach.

Fantastyczne legendy o Świętym Graalu, czy o zmarłych świadczących podczas rozpraw sądowych, spotykamy dziś w literaturze fantasy.

Biblijne sceny tak chętnie przedstawiane w sztuce średniowiecznej również wydają się znajome.

Zupełnie obcy naszej kulturze jest tylko fakt, że autorzy niezwykle pięknych dzieł nie czuli potrzeby popisywania się nimi. Gdyby się podpisywali, byłoby o nich głośno. Mogli stać się celebrytami i postawić sobie samym pomnik. Niektóre obrazy były przecież tego warte.


Gimnazjaliści czytają przedszkolakom

Dziś Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Jedna z naszych grup projektowych udaje się do Przedszkola Integracyjnego Zielony Latawiec, by czytać dzieciom książki. Lektorami będą Julia, Zosia, Natalia, Ola i Hania.

cała polska czyta

 


 

Czytamy Herberta!

27.03.2014 r nasi uczniowie brali udział w akcji "Czytam w podróży... Herberta". Jej cel to popularyzacja
literatury Zbigniewa Herberta. Inspiracją jest jednak przede wszystkim niski poziom czytelnictwa w Polsce. Uczniowie rozdawali zakładki do książek i naklejki, zachęcając do czytania, nie tylko wierszy Herberta.

 

Czytamwpodrozy logo


 

 


 

 

Spotkanie z p. Leszkiem Cichym

Nasze gimnazjum odwiedził polski himalaista, pierwszy człowiek, który stanął zimą na Mount Evereście i pierwszy Polak, który zdobył Koronę Ziemi. Pan Leszek Cichy pokazał nam film nakręcony podczas wyprawy na Mount Everest w 1980 roku, mogliśmy usłyszeć rozmowy jakie prowadzili uczestnicy wyprawy oraz pierwsze słowa jakie zostały wypowiedziane po zdobyciu szczytu 17 lutego 1980 roku. Nasz gość przybliżył nam sylwetki dwóch wybitnych himalaistów, specjalistów od zimowej eksploracji gór: Andrzeja Zawady i Krzysztofa Wielickiego. W dalszej części spotkania dowiedzieliśmy się jak wygląda codzienne życie w bazie oraz jakie niebezpieczeństwa czyhają na dużych wysokościach, powyżej granicy 8000 metrów - granicy śmierci. Nasi uczniowie sprawdzili się odpowiadając na pytania dotyczące szczytów wchodzących w skład Korony Ziemi. Ostatnia część spotkania poświęcona była wyprawie na najwyższy szczyt Afryki Kibo (Uhuru) w masywie Kilimandżaro.


 

Dzień otwarty w naszym gimnazjum

21 marca w naszym gimnazjum odyło się spotkanie dla Rodziców i przyszłych uczniów naszej szkoły. 

Jak zwykle - nikt się nie nudził! Szóstoklasiści mogli wybierać pomiędzy działalnością artystyczną - malowaniem doniczek w technice decoupage a naukową w sali doświadczeń chemicznych. Nad wszystkim czuwali Pani Gosia, Pan Konrad i nasi gimnazjaliści. A jeżeli ktoś zgłodniał - czekał na niego obficie zastawiony stół! 

Dziękujemy wszystkim za przybycie i przypominamy - egzamin wstępny do naszego gimnazjum już 12 kwietnia!

Czytaj więcej...

Wystawa "Donosy rzeczywistości" na finiszu

Jeszcze tylko w poniedziałkowy poranek można oglądać naszą wystawę fotograficzną "DONOSY RZECZYWISTOŚCI"
w Urzędzie Dzielnicy Ursynów.

Zachęcamy!

Zapraszamy!

I dziękujemy tym wszystkim, którzy nas odwiedzili:)

 


 

TAJEMNICE KRYSTALOGRAFII

       W poniedziałek, 17 marca 2014 klasa druga uczestniczyła w warsztatach chemicznych z krystalografii na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej. Uczniowie badali zachowania kryształów jonowych wobec wody. Zachowanie kryształów hydratu (czyli soli uwodnionych o budowie krystalicznej) oraz jodu przy ogrzewaniu, a także efektów energetycznych towarzyszącym rozpuszczaniu krystalicznej soli w wodzie.

      Czego dowiedli uczniowie? Że jodek potasu dysocjuje pod wpływem wody, azotan (V) srebra również, jony srebra łączą się z anionami jodkowymi i wytrąca się osad AgI barwy żółtej, a rozpuszczanie KNO3 w wodzie jest procesem endotermicznym, co oznacza iż następuje obniżenie temperatury. 

 

Jerzy Traczyński


 

 

 

GIEŁDA GIMNAZJÓW

Nie mogło nas zabraknąć na tegorocznej giełdzie gimnazjów! Oto nasze stoisko.

DSC02819


Klasa 2 w Muzeum Literatury

Muzealni detektywi w akcji.

Nie jest łatwo poznawać życiorysy poetów. Równie trudne wydaje się zwiedzanie muzeów. A czy połączenie tych dwóch na pozór strasznych  elementów da się w ogóle przeżyć?

5 marca przekonali się o tym  uczniowie klasy drugiej na warsztatach w Muzeum Literatury.

Na podstawie wiadomości z życia Adama Mickiewicza i eksponatów zgromadzonych w muzeum jego imienia, adepci nauk wszystkich, w ciągu pół godziny musieli przygotować prezentacje na tematy związane z fragmentami życia polskiego romantyka. Trzeba było zamienić się w prawdziwych tropicieli, żeby wyciągnąć wnioski z eksponatów i poskładać w spójną całość szczątkową wiedzę o poecie. Bo jak na przykład opowiedzieć o miłości do Maryli Wereszczakówny znajdując tylko dwa jej portreciki? Albo jak opowiedzieć o powstaniu listopadowym, skoro na historii właśnie skończyli  poznawać renesans?

Okazało się, że można. Muzealne wystawy są kopalnią wiedzy, której istnienia się nie domyślamy,  byle szybciej przemykając  z sali do sali. Warsztaty "Muzealni detektywi w akcji" zmusiły do wczytania się w treść wystawy. Wysiłek intelektualny podczas warsztatów zaowocował ciekawymi uczniowskimi prezentacjami.

Dobrze po raz kolejny jest się przekonać , że świat stoi otworem przed tymi, którzy są gotowi go poznać.


Łódzka przygoda z filmem

O filmie najlepiej jest słuchać w Łodzi. Stamtąd wywodzi się niemal cale polskie kino.

5.02. klasa II na swoją edukację filmową postanowiła więc wyruszyć Polskim Busem do Muzeum Kinematografii.

Ponieważ w województwie łódzkim trwają teraz ferie, całe muzeum było do naszej dyspozycji. Dowiedzieliśmy się jaka jest droga filmu od pomysłu na niego do kopii ekranowej. Zobaczyliśmy taśmy filmowe, bobinki i scenopis filmowy.

Pojęcia związane z produkcją filmową przybliżała nam pani, która, jak twierdziła, montowała obraz i dźwięk w studenckich etiudach Jana Jakuba Kolskiego, Władysława Pasikowskiego i Wojciecha Smarzowskiego. Na pewno znała się na rzeczy. Widać to było także podczas zwiedzania muzeum, po którym nas oprowadziła. Trudno uwierzyć, że kamery, które znamy z naszych domów i te, którymi nagrywano filmy fabularne, spełniają to samo zadanie. Jedna z kamer na wózku do jazd na planie, ważyła kilkaset kilo i do jej obsługi potrzebny był operator i ostrzyciel, czyli szwenkier.

Najciekawsze było obejrzenie absurdalnych scen z polskich horrorów. Dla tego samego warto było stracić jeden dzień w szkole. „Klątwa Doliny Węży”, „Wilczyca” i jej „Powrót” (wilkołak TOPIĄCY swoje ofiary - bezcenne...) na pewno zostaną w naszej pamięci.

Gorzej będzie z nazwiskami polskich kompozytorów filmowych. Zostaliśmy nimi zarzuceni przez panią prowadzącą zajęcia o muzyce filmowej i jej twórcy. Ponieważ nie poznaliśmy ani żadnego twórcy, ani żadnej muzyki, to materiał z ostatniej lekcji nadal jest dla nas wiedzą tajemną. Może jednak dzięki temu, uda się nam od tej pory uważniej śledzić czołówki filmowe i zapamiętać, że np. genialną muzykę z „Va bank” skomponował  Henryk Kuźniak, a kino nieme ilustruje muzycznie taper a nie pianista.

 


 

TYDZIEŃ TEATRALNY 2014

Finał Tygodnia Teatralnego za nami. W tym roku przestrzeń sceniczna była lepsza niż na naszym szkolnym korytarzu. Przedstawienia finałowe graliśmy w auli dolnej dominikańskiego kościoła na Służewie.

Temat biblijny „Dawid i Goliat” nikomu nie sprawił trudności. Zderzenie potęgi ze sprytem i niespodziewane zwycięstwo słabszego widzieliśmy w najróżniejszych odsłonach.

Klasa III w spektaklu muzycznym „Rzut kamieniem” pokazała spektrum biblijnych bohaterów z ich emocjami i rozterkami. Zamiast Saula- króla, który z powodu swoich grzechów stracił łaskę Boga, targanego przez demony- widzieliśmy Simone Cellington (Zuzia Zielińska), byłą jazzową śpiewaczkę, która dla wygody i pieniędzy zrezygnowała z koncertowania i zajęła się prowadzeniem klubu muzycznego. Żeńskim Dawidem była utalentowana kelnerka, jedyna osoba potrafiąca złagodzić wściekłość właścicielki (w tej roli Basia Czechowicz). Towarzyszył im zbuntowany przeciwko matce Josh (Marta Boj), odpowiednik biblijnego Jonatana. Muzycznym walorom jazzu, symbolowi łaski Boga, sprzeciwili się najeźdźcy- tępi i brutalni raperzy, którzy rościli sobie prawo do zawłaszczenia klubu. Pojedynek między Goliatem- przywódcą raperów (Maciek Szulc) a Dawidem- niedoświadczoną Dominique, odbył się na rapsy. Nie wiadomo jak walka by się skończyła, gdyby nie to, że Domi zupełnie zaskoczyła mistrza rapu dźwiękonaśladowczym scatem- śpiewem charakteryzującym muzykę jazzową, wobec którego teatralny Goliat był bezradny.

Izraelici klasy III wygrali walkę i klub. Mocną stroną przedstawienia były dialogi i występy muzyczne. Warto zaznaczyć, że podczas koncertu finałowego na saksofonie  zagrał gościnnie uczeń z Ib Bogdan Białek.

Czytaj więcej...

1% podatku dla naszych szkół

Szanowni Państwo,

Drodzy Rodzice uczniów Szkół Przymierza Rodzin!

Blisko rok po moim poprzednim piśmie z prośbą o przeznaczenie 1% odpisu od podatku na stypendia dla potrzebujących uczniów naszych szkół, pragnę w imieniu Zarządu Stowarzyszenia, dyrekcji szkół oraz samych stypendystów i ich rodziców serdecznie podziękować Państwu za gorący odzew na apele wyrażane w szkołach, jak i tą drogą.

Rezultaty tej wspólnej akcji okazały się następujące - szkoły na Mokotowie i Kabatach otrzymały przeznaczone celowo 19.528,36 zł, szkoły na Bielanach 14.568,10 zł, zaś szkoły na Ursynowie 41.072,03 zł. Dodatkowo Zarząd Przymierza podzielił pomiędzy szkoły proporcjonalnie do liczby uczniów oraz potrzeb kwotę 20.240 zł otrzymaną na cele statutowe również z przeznaczeniem na ten cel. Pomogło to zapewnić wielu dzieciom kontynuację nauki, oszczędzając im konieczności zmiany szkoły. Tym samym niewielkim kosztem daliście Państwo wielu bardzo dużo szczęścia.

A ponieważ ponownie rozpoczyna się okres, w którym sięgniemy po formularze podatkowe, zaś skala problemu finansowania nauki w szkołach nie zmniejszyła się, pozwalam sobie jeszcze raz prosić o wypełnienie stosownej rubryki danymi Przymierza, które przekaże te fundusze na rzecz koleżanek i kolegów naszych dzieci. Warto zrobić ten wysiłek!

Przy tej okazji dziękujemy również uprzejmie wszystkim Państwu, którzy wzięli udział lub zachęcili znajomych do udziału w jesiennej aukcji obrazów i styczniowym balu na Politechnice. Również i środki pozyskane z tych imprez - obok funduszy przekazywanych przez prywatnych darczyńców - przeznaczamy na palące potrzeby stypendialne oraz wsparcie świetlic środowiskowych PR, o które dbacie też Państwo razem ze swymi dziećmi poprzez poszczególne współpracujące szkoły. Mamy nadzieję, że wszystkie te wspólne działania pozwolą społeczności Przymierza przetrwać niełatwe czasy pozostawiając w różnych formach znak praktycznej miłości bliźniego, który w swoim czasie zrozumieją i będą naśladować również nasze dzieci.

Z wyrazami szacunku oraz życzeniami wszystkiego dobrego w Nowym Roku,

Marcin Gromnicki

Członek Zarządu SPR

Przewodniczący Zespołu ds. Szkół


Finał Tygodnia Teatralnego 2014

 

W tym roku finał Tygodnia Teatralnego odbędzie się w kościele o. Dominikanów na Służewie (ul. Dominikańska 2). Poniżej zamieszczamy mapę dojazdu do kościoła. Przedstawienia odbędą się w dolnym kościele - za "szklanym korytarzem" Duszpasterstwa Akademickiego (druga mapa).
Serdecznie zapraszamy!

Klasa III serdecznie zaprasza do kawiarenki! Będzie można w przerwach między spektaklami zakupić ciepłe i zimne napoje i coś słodkiego!

 

sluzew2

 

klasztor

 


 

TYDZIEŃ TEATRALNY!

Jak zawsze pierwszy semestr kończymy tygodniem teatralnym.601641 508530852519725 602589715 n

 

W tym roku temat brzmi: Między Dawidem a Goliatem.

 

Tekst wyjściowy do teatralnych poszukiwań znajduje się w 17. rozdziale pierwszej księgi Samuela (1 Sm 17).

Żeby zrozumieć postać Dawida dobrze jest przeczytać rozdział wcześniejszy (następne też oczywiście można).

                                                                                                                           Powodzenia i twórczych pomysłów -  życzą nauczyciele

 


 

Hej, kolęda, kolęda!

Na szkolnym kolędowaniu jak zwykle były tłumy. Śpiewali młodsi, śpiewali starsi, dzieci z rodzicami, rodzice bez dzieci oraz - po raz pierwszy - nasi nauczyciele wraz z uczniami! Wystąpił również zespół gimnazjalny w składzie: Maciek i Łukasz - gitary, Basia i Emilka - śpiew.

Czytaj więcej...

Szkolne kolędowanie

koleda

 

Będziemy śpiewali kolędy, a także obejrzymy szopki ze szkolnego konkursu szopek.

 

Zachęcamy także do wzięcia udziału w ZBIÓRCE ŻYWNOŚCI. Oto wiadomość od koordynatorki naszej akcji, pani Małgosi Zielińskiej:

 

Szanowni Państwo!
tradycją stało się, że zawsze przy okazji kolędowania zbieramy jedzenie, które przekazujemy dla banku Żywności SOS w Warszawie, z którym współpracujemy od dziesięciu lat. Bank Żywności powstał w 1994 roku. Jest organizacją pożytku publicznego.

Powodem założenia Fundacji była zdecydowana niezgoda na paradoksalną, a zarazem zatrważająca sytuację, jaka ma miejsce w polskiej rzeczywistości społecznej. Polega ona na tym, że z jednej strony duża ilość żywności marnuje się, bądź jest planowo niszczona,a z drugiej strony w mocno rozwarstwionym społeczeństwie, żyją ludzie głodni lub chronicznie niedożywieni. Każdego miesiąca, przez cały rok,  Bank przekazuje bezpłatnie żywność dla 56 000 osób z województwa mazowieckiego, których nie stać na kupno dla siebie posiłku.
Wszystkich, którzy chcieliby włączyć się w świąteczną zbiórkę żywności, prosimy o przyniesienie ryżu, kasz, cukru, oleju, konserw, dżemów, herbat lub słodyczy dla dzieci.

Dziękujemy!


Książka w ruch!

NA RATUNEK CZYTELNICTWU

 

W gimnazjum rusza akcja zbierania książek, którymi gimnazjaliści będą mogli się wymieniać.

Na korytarzu postawimy sprezentowany przez kogoś regał z książkami otrzymanymi z dwóch źródeł.

  1. Źródło pierwsze: Od każdej rodziny chcielibyśmy dostać w prezencie jedną książkę, którą z jakiegoś powodu rodzice pamiętają ze swojej nastoletniości jako wartą przeczytania.
  2. Źródło drugie: W każdym domu znajdują się książki, które przeczytaliśmy, podobały nam się i do których nie wrócimy. Jeśli macie takie książki, przynieście je.

Niech ruch czytelniczy trwa. Nasz szkolny regał będzie dostępny dla każdego. Będzie można sięgnąć po książkę na przerwie, zabrać ją do domu i przynieść z powrotem albo zatrzymać (w zamian za inną, równie interesującą).

Chcielibyśmy, żebyśmy od początku marca mieli co czytać w szkole.

Dlatego zwracamy się z apelem o podarowanie nam regału. Może ktoś ma w domu zbywające półki, które zawalają miejsce, albo zapomniane leżą w piwnicy. Dobrze byłoby, żeby miejsce na książki było przygotowane przed feriami (do połowy lutego).


Klasa II doznaje oświecenia

Klasa II w Łazienkach

3 grudnia 2013 klasa II w Pałacu na wyspie w Łazienkach Królewskich "doznała oświecenia” podczas lekcji pod takim właśnie tytułem na temat filozofii XVIII w.  

Trudne zagadnienia filozoficzne zostały podane w formie wykładu, co nie było formą trafną. Słuchaniu nie sprzyjało siedzenie na zimnym pałacowym parkiecie. Po wykładzie uczniowie szukali w poszczególnych salach plastycznej interpretacji idei oświeceniowych. Znaleźliśmy Herkulesa, który symbolizował moc i wytrwałość w dążeniu do celu, zegary ozdobione symbolami wiedzy- kulą ziemską i cyrklem, oraz wiele alegorii mądrości.

Po lekcji, w Starej Pomarańczarni zwiedziliśmy Teatr Bogusławskiego, najstarszy teatr pudełkowy w Warszawie.


Klasa 1a i legendy żydowskie

22 listopada klasa 1a uczestniczyła w warsztatach Opowieści biblijne, midrasze, agady, bajki i legendy żydowskie z cyklu Wokół IMG-20131122-00771żydowskiej religii, tradycji i nauki. 
Zajęcia przybliżające literaturę i tradycję żydowskich opowieści przy użyciu technik teatralnych, muzyki i pracy z tekstem były przede wszystkim nastawione na aktywność uczniów. Pani Sonia, edukatorka, która prowadziła warsztaty, pochwaliła naszych uczniów za dużą wiedzę dotyczącą opowieści biblijnych. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Klasa 1a w Muzeum Narodowym

W październiku klasa 1a odwiedziła Muzeum Narodowe w Warszawie. Odbyła się tam ciekawa lekcja muzealna "Świat mitów", która pozwoliła uczniom wykazać się znajomością mitologii greckiej i wykorzystać swoją wiedzę przy interpretacji dzieł sztuki należących do zbiorów muzeum.
 
Na zdjęciu słoneczny październikowy dzień i uczniowie klasy 1a w oczekiwaniu na zajęcia.

AUKCJA OBRAZÓW

Szanowni Państwo,

 

Stowarzyszenie Przymierze Rodzin serdecznie zaprasza na XX aukcję obrazów i rysunków, która odbędzie się 1 grudnia 2013 r. (niedziela) o godz. 16.00 w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP
w Warszawie, ul. Foksal 2.

 

Na aukcji znajdą się prace wielu wybitnych polskich artystów malarzy i grafików, profesorów Akademii Sztuk Pięknych. Licytację każdej z prac zaczniemy od 400 złotych.

 

Środki finansowe uzyskane z aukcji przeznaczone będą na stypendia dla młodzieży naszych szkół oraz wsparcie świetlic środowiskowych Przymierza Rodzin.

Pełny tekst  zaproszenia przesyłamy w załączniku.

 

Serdecznie zapraszamy,

 
Izabela Dzieduszycka
 

MAMY NIEPODLEGŁĄ!

Nasze gimnazjum w tym roku włączy się w ogólnopolską akcję społeczną Mamy Niepodległą!
Akcja polega na bezpłatnym wysyłaniu przez obywateli Rzeczypospolitej okolicznościowych życzeń do bliskich i znajomych z okazji Narodowego Święta Niepodległości obchodzonego 11 listopada.

Chcemy, aby każdy gimnazjalista wysłał dwie kartki do bliskich mu osób. Bardzo prosimy,  przynieście wybrane adresy, wraz z kodami pocztowymi, w dniu kiedy będziemy świętować 95. rocznicę odzyskania niepodległości.

Więcej o akcji można przeczytać na stronie głównego organizatora Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku:

http://www.muzeumpilsudski.pl/dzialalnosc/mamy-niepodlegla/o-akcji


Klasa 2 w Muzeum Narodowym

Koniecznie zobaczcie!

            W Muzeum Narodowym do lutego przyszłego roku można oglądać  wystawę Guercino. Tryumf baroku.

            Klasa druga z racji omawianego na języku polskim materiału wybrała się na lekcję Kontrasty baroku zorganizowaną w salach tej wystawy.

Lekcja zapowiadała się niezwykle od samego początku. W muzeum przywitał nas mężczyzna ze skrzypcami. Nie wiadomo było czy instrument to rekwizyt, czy, jak miało się wkrótce okazać, narzędzie edukacyjne. Zaprowadził nas do sal wystawowych. Od razu przykuła naszą uwagę nowoczesna aranżacja plastyczna ekspozycji. Jej autorem jest Boris Kudlička, znany scenograf teatralny i projektant. Cała wystawa trafiła do Polski z powodu trzęsienia ziemi, które zniszczyło Cento- rodzinne miasto Guercina.

Na początku zamieniliśmy się w uczniów barokowego mistrza. Wg przygotowanych przez niego rysunków mieliśmy narysować jakąś zadaną nam część ludzkiego ciała. Nie wszystkim się udało.

Potem oglądaliśmy obrazy, odkrywaliśmy ukryte w nich symbole i słuchaliśmy skrzypcowej muzyki barokowej.

I chociaż większość uczniów pod koniec półtoragodzinnej lekcji czuła się znużona, wszyscy mieli poczucie, że było warto. Wystawę powinni poznać i ci, którzy o baroku wiedzą już wszystko i ci, którzy dopiero za jakiś czas będą się uczyć o kulturze XVII w. Lekcja w muzeum może ułatwić zrozumienie tej epoki.

Czytaj więcej...

PIKNIK "Kredens Racławicki" za nami!

Dziękujemy wszystkim - Rodzicom, uczniom, nauczycielom - którzy grillowali, malowali bombki, grali w przedstawieniu, robili zdjęcia na wystawy, sprzątali, albo po prostu przyszli, by wspólnie spędzić dzień! Pogoda nam dopisała i humory także, więc zapraszamy do obejrzenia zdjęć!

Czytaj więcej...

"To żyje!", czyli lekcja chemii w Koperniku

Tym razem klasa druga była na zajęciach pt "Szybkie i wściekłe... reakcje" w Centrum Nauki Kopernik.
Dymiło, pieniło się i zmieniało kolor.
Każdy już teraz wie, co to jest katalizator, inhibitor i kraking:) a nawet może pamięta o katalazie!

Czytaj więcej...

Szybkie i wściekłe lekcje w CKN

-Co zaszło podczas tej reakcji? – padło pytanie odpowiedzialnej za doświadczenie młodej kobiety.

-Nie wiem, ale było super fajne!

Taki mniej więcej był odbiór lekcji w laboratorium chemicznym CNK, na którą 1.10.2013 poszła klasa trzecia. Edukatorki twierdziły, że z naszą wiedzą nie było tak źle. Wszystkie doświadczenia wyszły. Wiedzieliśmy co to perhydrol i inne dziwnie nazywające się substancje.

Dzisiejsza lekcja to chemia, o jakiej każdy marzy. Dymiło, strzelało i wybuchało. Odrobina cieczy po dodaniu katalizatora rosła i wydostawała się z próbówki. Różowe zieleniało, by znowu się zaróżowić. Wszystko to było niezwykle szybkie i wściekłe. Tak wybrane przez siebie reakcje nazwali twórcy tej lekcji. Nam się podobało. Wszystko co miało wybuchnąć – wybuchło. Nawet pani Agnieszka, bo wydawało jej się, że za słabo słuchamy. Za to panie laborantki były zadowolone. Niczego nie spaliliśmy. Nawet wtedy, kiedy rozżarzony do czerwoności miedziany drucik niebezpiecznie blisko zbliżaliśmy do acetonu.

Czytaj więcej...

Grupa "Dlaczego w Bałtyku nie ma wężowideł?"

Oto druga i ostatnia część relacji z jesiennej szkoły w Gdańsku.

Wspomnienia z Podwodnego Królestwa

W tym roku Jesienna Szkoła odbyła się w Gdańsku. Byłam w grupie: „Dlaczego w Bałtyku nie ma wężowideł?”. Jak sama nazwa wskazuje była to grupa przyrodnicza.

Chcę opisać miejsce, w którym byliśmy ostatniego dnia pobytu. 15 września, w piątek, pojechaliśmy do Gdyni na lekcję muzealną i na zwiedzanie oceanarium. Dotarliśmy tam pociągiem. Kiedy weszliśmy, od razu zabrano nas na wykład o zanieczyszczeniach wód, a potem na lekcję w terenie.

Początkowo niezbyt mi się podobało, ale później to, co tam zobaczyłam, okazało się fascynujące.

Na zwiedzanie oceanarium wchodziło się przez drzwi, które stawały się bramą do świata wodnego. Kiedy tam weszłam, czułam się jakbym płynęła pod wodą, w jakimś najpiękniejszym miejscu na kuli ziemskiej. Po lewej stronie znajdowało się akwarium z meduzą i wielkimi rozgwiazdami (jeszcze nigdy ich nie widziałam). Po prawej stronie był zbiornik ze skrzydlicami i z najeżkami. Później przechodziło się i były następne akwaria: duże, małe i średnie. W niektórych pływały olbrzymie ryby, niekolorowe, a w innych małe, kolorowe. Akwaria były podświetlane, w jednym z nich był efekt wpadających promieni słonecznych do wody. Miałam wtedy wrażenie, że płynę pod samą powierzchnią wody. Szłam dalej oglądając rybki, które były coraz piękniejsze.

W kolejnym pływał błazenek i pokolec królewski. Patrząc na nie przypomniały mi się przeżycia ze snurkowania wśród raf koralowych oraz sceny z filmu z mojego dzieciństwa „Gdzie jest Nemo”.

Idąc dalej, widziałam coraz groźniejsze ryby. Na przykład węgorza elektrycznego, piranie, nawet małe rekiny.

Dużego wrażenia te ryby za szybą na mnie nie zrobiły. Ale kiedy pomyślimy, że moglibyśmy znaleźć się w wodzie, wśród tak drapieżnych zwierzątek - to nabieramy stracha. Gdy skończyłam zwiedzać pierwszy poziom, weszłam na górę, gdzie były koniki morskie, brzytewniki i wiele innych rybek, których nazwy ciężko spamiętać. Schodząc na najniższy poziom, wchodziliśmy do świata środowiska słodkowodnego. Znajdowały się tam akwaria tylko częściowo wypełnione wodą, w których żyły np. żółwie, anakonda zielona, krokodyl krótkopyski – same „słodziaki”.

Zdecydowanie bardziej urzekł mnie świat morskich okazów, które naprawdę są niezwykłe. Miejsce to było fascynujące i bardzo chciałabym tam wrócić i szczerze wszystkim polecam wycieczkę w głębiny.

Amelia Kucińska

Czytaj więcej...

GRUPA "Hanza"

Gdańsk – miasto hanzeatyckie

Naszą wycieczkę do Gdańska, trwającą cztery dni, podzieliliśmy tematycznie. Pierwszego dnia, we wtorek, zajmowaliśmy się zabytkami kultury mieszczańskiej. Byliśmy na Długim Targu, gdzie odwiedziliśmy Dwór Artusa, kiedyś miejsce spotkań kupców, oraz Ratusz Miasta, w którym mieści się Muzeum Historyczne Gdańska. Następnie na ulicy Długiej zobaczyliśmy, jak w ówczesnych czasach żyło bogate mieszczaństwo. Zwiedziliśmy tam Dom Uphagena oraz Ferberów. Na koniec byliśmy również w Kościele Mariackim, który słynie ze swojej wielkości.

W środę zajęliśmy się żeglugą, która w hanzie odgrywała bardzo ważną rolę. Na początek udaliśmy się do Ośrodka Kultury Morskiej,  w którym zaplanowaną mieliśmy lekcję na temat komunikacji morskiej.  Resztę dnia spędziliśmy w Gdyni. Byliśmy tam na żaglowcu szkolnym „Dar Pomorza” oraz na plaży.

W czwartek  naszym tematem przewodnim był handel. Mieliśmy okazję zobaczyć obraz Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny” w Muzeum Narodowym. Tego dnia udaliśmy się również na pierwszy zbudowany w Polsce po II wojnie światowej statek- „Sołdek”, na którym zaplanowaną mieliśmy grę. Na koniec poświęciliśmy czas na oglądanie dawnych targów oraz ulic powiązanych z kupiectwem.

Ostatni dzień zleciał bardzo szybko.  Rano popłynęliśmy „Czarną Perłą” na Westerplatte- miejsce, które jest symbolem wybuchu II wojny światowej. Po rejsie powrotnym udaliśmy się do „Żurawia”, niegdyś spełniającego funkcję dźwigu portowego. Około popołudnia wróciliśmy do wspólnego hostelu po bagaże i wyruszyliśmy w drogę do Warszawy.  

Zuzanna Zielińska

Czytaj więcej...

KONKURS HERBERTOWSKI

WYŚLIJ WIADOMOŚĆ DO PANA COGITO - konkurs dla miłośników literatury!

fundacja Herberta plakat konkurs 1200px

 


 

KONKURS URSYNOWSKI

Oto konkurs dla lubiących fotogafię...i Ursynów!

Zachęcamy do wzięcia udziału!

plakat konkurs foto 680x980 300dpi


Regulamin konkursu fotograficznego

KONKURS FOTOGRAFICZNY

Październik 2013 

ZATRZYMAĆ TO, CO ULOTNE

  1. Organizatorem konkursu jest Gimnazjum nr 2 Przymierza Rodzin
  2. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie szkół Przymierza Rodzin, oraz ursynowskich szkół podstawowych i gimnazjów publicznych
    i niepublicznych.
  3. Konkurs dotyczy zdjęć w dwóch kategoriach:

          a. Zdjęcie pojedyncze

          b. Seria.

     4. Do konkursu przyjmowane są odbitki fotograficzne w formatach 30 x 40 lub większe. Mniejsze formaty zdjęć nie będą oceniane.  Jednocześnie należy dostarczyć wersję elektroniczną fotografii w formacie JPG.

Czytaj więcej...

Relacje - rewelacje, czyli po powrocie z Gdańska

Wróciliśmy. Cali, zdrowi (w większości) i zadowoleni (też, mam nadzieję, w większości). Każda grupa przeżyła swoje przygody, zwiedziła ciekawe miejsca, zajrzała tu i ówdzie.

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z RELACJAMI Z WYJAZDU!

Prawdziwe emocje.

Nieznanie fakty.

Ciekawi ludzie.

Statki, złoczyńcy, jesienna przyroda i historie, które toną w mrokach dziejów...

 

Grupa "Śladami zbrodni"

Oto pierwsza część relacji z jesiennego wyjazdu do Gdańska.

Grupa tropiąca wszelkiej maści zbrodnie i przestępstwa, popełniane w Gdańsku na przestrzeni wieków, opisywała codziennie swoje wrażenia. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej...

Grupa "Co też Heweliusz w tym Gdańsku widział?"

W dniach 17.09-20.09 wszystkie klasy Gimnazjum nr 2 Przymierza Rodzin wraz z niektórymi nauczycielami wyjechały na jesienną szkołę do Gdańska. Na miejscu rozdzieliliśmy się na 4 grupy:  „ Dlaczego w Bałtyku nie ma wężowideł?”, „Śladami zbrodni”, „Co też Heweliusz w tym Gdańsku widział?” i „Hanza”.

Ja znalazłam się w grupie nazywanej skrótem „Heweliusz”. Grupa była najliczniejsza - liczyła aż 14 osób. Jednak, pomimo takiej liczebności, zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc.

 Już pierwszego dnia, zaraz po przyjeździe, udaliśmy się do Centrum Hewelianum – Gdańskiego odpowiednika Centrum Nauki Kopernik. Czekały tam na nas dwie sale z różnorakimi doświadczeniami oraz przygotowana lekcja na temat Układu Słonecznego. Drugiego dnia po dość wczesnym śniadaniu udaliśmy się do biblioteki Polskiej Akademii Nauk na lekcję o książkach pisanych i wydanych przed II wojną światową. Tam poznaliśmy życie Heweliusza i obejrzeliśmy reprinty jego dzieł. Jednak punktem kulminacyjnym dnia było spotkanie ze znanym fotografem gdańskim, Stefanem Figlarowiczem, który pokazał nam wiele ciekawych, lecz mniej znanych miejsc gdańskich i opowiadał historie związane z tymi miejscami.  Oglądanie Gdańska pod okiem  fotografa trwało pół dnia. Potem udaliśmy się do Sopotu, aby przejść się brzegiem morza. Dotarliśmy do klifu w Gdyni Orłowie. Następnego dnia zwiedzaliśmy Muzeum Narodowe, gdzie widzieliśmy wiele znanych obrazów, np. „Sąd Ostateczny” Memlinga. Muzeum znajduje się w budynku danego gimnazjum akademickiego, do którego uczęszczał Heweliusz. Potem szybkim krokiem udaliśmy się do Stoczni Gdańskiej – jednego z najbardziej legendarnych miejsc w całej Polsce – to tam właśnie powstała „Solidarność” i tam pracował Lech Wałęsa. Podróżowaliśmy po terenie legendy, legendarnym autobusem- „Ogórkiem”. Jak za dawnych czasów świetności Stoczni.     Ostatniego już dnia mieliśmy „dzień na wodzie”. Po śniadaniu ruszyliśmy na pokład statku „Lew”, na którym mogliśmy się poczuć jak byśmy płynęli po wodach w XVII wieku. Po trwającym półtorej godziny rejsie poszliśmy na drugi prom, płynący zaledwie minutę na drugi brzeg rzeki. Tam czekał na nas przewodnik z grą, która odbyła się na pierwszym zbudowanym w Polsce po II wojnie statku - „Sołdku”. Około godziny 16 pojawiliśmy się w hostelu, aby zabrać bagaż i ruszyliśmy w drogę powrotną. Myślę, że wszystkim uczestnikom grupy bardzo się podobało.  

Małgorzata Zawadzka, kl. 3


Czytaj więcej...

SZKOŁA JESIENNA - WYJAZD

UWAGA!

Do Gdańska wyjeżdżamy we wtorek, 17. września.

Spotykamy się w hali głównej Dworca Centralnego o godz. 5:40.

Wracamy w piątek, 20. września, o godz. 22:45, również na Dworzec Centralny.

W Gdańsku będziemy mieszkali w hostelu La Guitarra na ul. Grodzkiej 12. 

SZKOŁA JESIENNA - GDAŃSK

Tegoroczny jesienny wyjazd gimnazjalistów do Gdańska odbędzie się w dniach 17 - 20 września 2013 r. Zapraszamy do zapoznania się z opisami grup!

 

DLACZEGO W BAŁTYKU NIE MA WĘŻOWIDEŁ?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, będziemy przemierzali bałtyckie plaże, wspinali się na klify Kępy Redłowskiej i wędrowali ścieżkami tajemniczej Wyspy Sobieszewskiej. 

Odwiedzimy Oceanarium i Fokarium, żeby z bliska przyjrzeć się morskim zwierzętom.

Chcesz spędzić czas blisko natury? ZAPRASZAMY!

Katarzyna Maleszak i Marzanna Rymsza - Leociak 


Czytaj więcej...

Klasa 1b w Muzeum Narodowym

Zanim na lekcjach polskiego przystąpiliśmy do poznania świata mitów greckich, 10 września poszliśmy z klasą na lekcję  do Muzeum Narodowego. Okazało się, że opowieści o bogach i herosach, to nie tylko element kultury antycznej, który chętnie lub niechętnie poznajemy ze zbiorów Jana Parandowskiego, czy Wandy Markowskiej. Mity były natchnieniem da twórców w późniejszych epokach. Obejrzeliśmy malarskie i rzeźbiarskie przedstawienia historii m.in. Afrodyty i Aresa oraz Apolla i Marsjasza. Twórcy renesansowi, barokowi i klasycystyczni chętnie i w rozmaity sposób sięgali do motywów mitologicznych. Okazuje się, że, trzeba znać mitologię po to, by poznawać kulturę  nawet z XX w. Pod koniec wystawy obejrzeliśmy bowiem bardzo oryginalny obraz Jacka Malczewskiego prezentujący małą dziewczynkę z polskiej wsi i bawiącego się obok niej fauna.

 

Myślę, że była to interesująca i owocna lekcja muzealna.

 

Bogdan Białek IB

 

Wyjazd integracyjny klasy 1a

3 września po trzeciej lekcji pojechaliśmy  kolejką WKD  do Podkowy Leśnej na wyjazd integracyjny. Na wyjeździe było bardzo zabawnie oraz ciekawie. Podczas różnorakich zabaw poznawaliśmy osoby z naszej klasy i z klasy 1b. Wyjazd niestety szybko minął L

Arab & Johnny  klasa 1a

Czytaj więcej...

Wyjazd integracyjny klasy 1b

Tradycji stało się zadość. Gościnny dom na ul. Jeża został zasiedlony przez kolejne pierwsze klasy. Tradycyjnie oddawaliśmy się tam grom, zabawom, zapoznawaniu się z Regulaminem Szkoły, przygotowywaniu jedzenia, JEDZENIU, rozmowom, spaniu... Obie klasy wróciły zadowolone i zintegrowane, bo temu przecież miał posłużyć ten wyjazd...

Czytaj więcej...

ZMIANA ADRESU MAILOWEGO

UWAGA!

Od sierpnia ulega zmianie adres mailowy gimnazjum.

Nowy adres to: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.


 

Rozpoczęcie roku szkolnego 2013/2014

Msza Święta rozpoczynająca rok szkolny 2013/14 odbędzie się w kościele św. Michała Archanioła przy ulicy Puławskiej w poniedziałek 2 września o godzinie 10.30.

Zapraszamy uczniów naszej szkoły podstawowej, gimnazjum oraz nauczycieli i rodziców.

Uczniowie z klasy 1 BM gimnazjum wyruszą na wyjazd integracyjny do Podkowy Leśnej zaraz po Mszy św., a uczniowie klasy 1 K pojadą na wyjazd integracyjny 3 września po 3 lekcjach.

Zajęcia lekcyjne rozpoczną się we wtorek 3 września, jak zawsze o 8.15.


 

r

l sp

logo

 STALE

WSPÓŁPRACUJEMY:

logo LS

Fundacja Dzielo Nowego Tysiaclecia

mw-logo